صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی اصفهان شامل چندین بخش می شود میتوانیم به میناکاری، خاتم کاری، فیروزه کوبی، قلمکاری و کاشی کاری اشاره کرد

صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی اصفهان شامل چندین بخش می شود میتوانیم به میناکاری، خاتم کاری، فیروزه کوبی، قلمکاری و کاشی کاری اشاره کرد

صنایع دستی اصفهان شامل چندین بخش می شود اگر بخواهیم به آنها اشاره کنیم باید به میناکاری، خاتم کاری، فیروزه کوبی، قلم زنی ف قلمکاری و کاشی کاری اشاره کرد صنایع دستی ایران کشوری با تمدن چند هزار ساله، میراث و سوغاتی ماندگار برای ما، هویت تاریخی و ملی ما را تشکیل می دهد.

  • ۰
  • ۰

اصطلاح صنایع دستی شامل طیف گسترده ای از محصولات مانند سوزن دوزی، چرم دوزی و … است. می توان با اطمینان ادعا کرد که فواید صنایع دستی و اهمیت آن در اقتصاد جوامع، بر هیچ کس پوشیده نیست. صنایع دستی توسط سازمان بین المللی کار به عنوان بخشی از اقتصاد توصیف شده است. فعالیتی که با ویژگی های خاص خود از جمله وابستگی به منابع و مهارت های محلی در دسترس، مالکیت خانوار یا خانواده، کارگاه ها در مقیاس کوچک، فن آوری، دانش یا مهارت های سنتی، بازار آزاد و رقابتی مطرح است.


همچنین در عرصه تولید صنایع دستی قیمت ها توسط نیروهای تقاضا در بازار و میزان عرضه محصولات تعیین می شود. در تعریفی ساده، صنایع دستی آن دسته از محصولاتی است که، به طور کامل با دست و یا به کمک ابزار دستی یا حتی ابزار مکانیکی مرتبط با صنایع دستی تولید می شود. طبق تعریف یونسکو، در روند تولید صنایع دستی، سهم صنعتگر مهمترین مولفه محصول نهایی است.

تاثیر صنایع دستی در پیشرفت زندگی انسان
ماهیت برتر، متمایز و خارق العاده محصولات هر صنعتگر و فواید صنایع دستی از ویژگی های متفاوتی ناشی می شود که می تواند زیبایی شناختی، سودگرایی، خلاقیت، وابستگی فرهنگی را به همراه داشته باشد. بنابراین صنایع دستی از نظر عملکردی، سنتی، مذهبی و اجتماعی مهم است.

بخش صنایع دستی یک بخش پویا، قابل توجه و پربار است و برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه به عنوان یک کالای صادراتی در نظر گرفته می شود. امروزه، صنایع دستی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، مهمترین منبع نان آور و تامین کننده اشتغال سودآور محسوب می شود. بعلاوه، این صنعت یکی از عوامل اصلی تولید سرانه ملی می باشد. به صراحت می توان گفت که در بسیاری از مناطق جهان، صنایع دستی به عنوان دومین بزرگترین صنعت اشتغال روستایی پس از کشاورزی شناخته شده است.

حتما بخوانید: صنایع دستی چیست؟

تاثیر صنایع دستی در پیشرفت زندگی انساناهمیت صنایع دستی در اشتغال
صنایع دستی دارای ویژگی های بسیاری از جمله پتانسیل اشتغال بالا، سرمایه گذاری سرانه کم و ارزش افزوده بالا، مشارکت زنان و اقشار ضعیف جامعه، سازگار با محیط زیست و دارای چشم اندازهایی برای تقویت استعدادهای هنری، ابتکاری و خلاق می باشد.

این ویژگی ها صنایع دستی را به یکی از بخش های مطلوب در روند رشد و توسعه اقتصادی هر کشور در حال توسعه، تبدیل می کند. در عصر جهانی شدن، همزمان با ادغام اقتصادهای ملی جهان، کالاها بیشتر تجاری می شوند و صنعتگران محصولات خود را در رقابت بین المللی می بینند. بازارها مملو از کالاهایی از سراسر جهان است که تولید صنایع دستی می باشد؛ و از تمام بخش های اقتصاد جهانی مدرن عبور می کنند. تولید صنایع دستی پس از صنعتی شدن جوامع، به دلیل تنوع و زیبایی بسیار رونق یافته است.

فعالیت در این عرصه و تولید این محصولات، مزایایی همچون، حداقل سرمایه اولیه، ساعات کاری انعطاف پذیر، امکانات و توانایی کار در خانه، مدیریت شخصی شغل خود و … دارند. بسیاری از اشکال دیگر اشتغال در صنایع دستی، درجه ای از خودکفایی نیروی کار را برای کسانی که سرمایه محدودی در اقتصاد مبتنی بر پول نقد دارند، امکان پذیر می کند.

صنایع دستی به عنوان وسیله ای برای زندگی، فرصتی ایده آل برای کارآفرینان نوآورجوان و مهارتی فوق العاده را فراهم می کند. علاوه بر این، فرصت هایی برای اشتغال فصلی، که در آن حجم کار فقط در یک دوره زمانی خاص از سال اتفاق می افتد، ارائه می شود.

حتما بخوانید: صنایع دستی زیبا

اهمیت صنایع دستی در اشتغالصنایع دستی چه اهمیتی دارد؟
صنایع دستی دارای اهمیت فرهنگی و اقتصادی می باشد. مورد اول منجر به حفظ میراث، مهارت و پیشرفت هنر می شود. در حالی که در دومی، اشتغال، ارزش افزوده بالا، استفاده از سرمایه کم و پتانسیل صادرات در آن نهفته است.

سیستان و بلوچستان بیشتر به واسطه میراث فرهنگی، هنر و صنایع دستی غنی شناخته شده است؛ که فرصتی را برای همگرایی اندیشه، فرهنگ و هنر ایرانی و بومی فراهم کرده است. باید در نظر داشت که موقعیت جغرافیایی سیستان برای صنایع دستی کاملا مناسب است. در نتیجه، هنر و مهارت در این منطقه به راحتی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.

سیستان و بلوچستان محل تولید مصنوعات متعددی است که در آن سوزن دوزی، چرم دوزی، شال، اقلام صنایع دستی، روسری، روتختی، صندل بلوچی و … جایگاه ویژه ای دارند. همچنین در سیستان و بلوچستان، صنایع دستی متنوعی قابل ذکر است که مسیر رشد اقتصادی و توسعه کشور را هدایت می کنند.

سهم بخش صنایع دستی در سیستان، به منظور ایجاد کارایی در بازار صنایع دستی و افزایش سهم صادرات صنایع دستی در بازار بین المللی و اقدامات ارتقا صادرات قابل توجه می باشد. دولت باید اهمیت نظریه رشد به رهبری صادرات را در رشد و توسعه صنعت تجارت، و صنایع دستی، به طور خاص برجسته کنند. تحقیق و مطالعات در زمینه صنایع دستی باید در زمینه اهمیت اقدامات ارتقا صادرات صنایع دستی در بازار تجارت بین الملل گسترش یابد تا عملکرد با کیفیت بالا ایجاد شده و پایدار باشد.

 

 

اهمیت صنایع دستی در اقتصاد ما چیست؟
صنایع دستی چگونه می تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند؟
مزایای صنایع دستی چیست؟
چرا صنایع دستی مهم هستند؟
مزایا و اهمیت صنایع دستی در جامعه چیست؟

  • ۰۰/۰۴/۱۸
  • صنایع دستی اصفهان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.